Vodafone Ziggo

OPZETTEN VAN EEN BLENDED LEERPROGRAMMA VOOR VODAFONE RETAIL 


Vodafone en Ziggo zijn vanaf 1 januari 2017 samengaan. De beide merken blijven naast elkaar bestaan, echter de samenwerking is geïntensiveerd. Een logisch gevolg is dat elkaars producten worden verkocht in de distributiekanalen die er zijn. Vodafone Retail had voor de fusie de nadruk liggen op verkoop van mobiel en heeft Vodafone thuis van de hand moeten doen. De Ziggo winkels en de shop in shops bij Media Markt zijn bekend met het verkopen van internet en tv diensten. Liefde voor elkaars merken ontwikkelen en wederzijdse producten en diensten begrijpen en kunnen verkopen in 3 maanden tijd, was de kern van deze opdracht.

  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
Inleiding

Vodafone retail heeft in 2017 ongeveer 1200 verkopers. Het verkopen van mobiele abonnementen is totaal anders dan het adviseren over internet en televisie oplossingen. Om een goede kickstart te hebben is het volledige retail personeel getraind direct na de fusie. Dat betekent goede voorbereidingen treffen voor de fusie want 1200 retail medewerkers train je niet in 1 week.

Het doel

Na het doorlopen van het trainingsprogramma is kennis ontwikkeld over het merk Ziggo (het plezier van Ziggo). Daarnaast is het winkelpersoneel getraind op de producten, diensten en processen van Ziggo zodat een passend klantenadvies gegeven kan worden. Een training op vaardigheden is ontwikkeld om producten en diensten van Ziggo te kunnen demonstreren en verkopen. Met name vaardigheden ontwikkelen op service en dienstverlening stond in het face 2 face trainingsprogramma centraal. Drijfveren van wederzijdse klanten zijn verschillend en dat betekent omdenken en anders denken. Het verlopen van een abonnement en de aanschaf van een nieuwe mobiele telefoon zijn de key drivers voor een verkoop van een mobiel abonnement bij Vodafone. Ziggo zit voornamelijk op servicedienstverlening van internet en het plezier van altijd en overal televisie kunnen kijken. Dat vraagt om training op specifieke vaardigheden.

Wat is bereikt

Samen met RMBRR en Hamilton Bright is een leerprogramma ontwikkeld gebaseerd op blended learning. Dit is een programma van e-learnings met video situaties, kennis componenten en afsluitend een capability test. Dit gecombineerd met een praktijkgericht  face to face programma om met name de vaardigheden te ontwikkelen die bij Ziggo passen gericht op internet en televisie diensten. 

1200
VERKOPERS GETRAIND
3 maanden
ONTWIKKELINGSTIJD
1 MAAND
TRAININGSTIJD BLENDED TRAININGSPROGRAMMA
Share by: