Propositie

Snel en goed proposities ontwikkelen: in een dag,  werkweek of als project

Is propositie ontwikkeling moeilijk? Nee. Het vraagt alleen tijd, creativiteit en een uitgebalanceerd welwillend team. In deze mix is het mogelijk om in 8 uur tot een propositie te komen. Ben je dan klaar? Nee maar je hebt een goed begin en met de energie die dit programma biedt maak je een enorme stap vooruit. 

Bespaar tijd

Verdien meer

Groei sneller

Maak keuzes

Gebruik het 4D model
Discover, Define, Design en Deliver

Ik merk dat veel bedrijven worstelen met innovatieve vooruitgang. Vaak komt dat door tijdgebrek, onkunde door onwetendheid hoe te beginnen of/en gebrek aan gewoon doen. Een pressure cooker workshop van 1 dag of 1 week waarin het team leert om met elkaar proposities te ontwikkelen doet wonderen. De deelnemers werken creatief samen om tot een product/markt combinatie te komen met onderscheidend vermogen dat een grote kans van slagen heeft. Vaak pas ik dit toe aan de beginfase van een project, gebaseerd op het 4D Model. Het kan ook goed gebruikt worden om programma's te managen, het MKB te helpen met verbetertrajecten of corporate ondersteuning in de vorm van interim management.

DISCOVER

Helderheid in wie we zijn en wat we doen.

In blok 1 staat ontdekken, inzicht krijgen en kaders bepalen centraal. Wat we ook doen, de klant moet het willen. Er moet een behoefte zijn en het idee moet passen bij wie je als bedrijf bent. Anders ben je ongeloofwaardig.

Belangrijk in dit deel:

  1. De missie of purpose moet bekend zijn: Als de propositie niet bij de missie past dan is de klant verward. Trouwens, we gaan niet eindeloos discussiëren of dit een missie, visie of purpose moet zijn. We hebben alleen de handvaten nodig. 
  2. De waarden van het bedrijf zijn duidelijk. De waarden gaan sterk over hoe we dingen doen en waar we aan herkend worden. De uitkomst geeft aan hoe we dingen doen, geeft een gevoel en hoeft niet exact te zijn, is echter wel ingedeeld in ankerwaarden, aspiratiewaarden en 1 onderscheidende waarde waar de klant je aan herkent. 
  3. Welke proposities, unique selling points (USP’s) of waarde bieden we nu al en kent de klant. Wat is de belofte daarbij en wat is het bewijs daarvoor. We vergeten soms dat we al goede dingen doen, alleen het vergeten te vertellen. Laaghangend fruit. Of huidige succesfactoren onder de aandacht brengen.
Even sparren over een probleemstelling is ook handig in deze fase. Dat kan goed door je te verdiepen in de klant met een empathy map. Wat denkt, ziet, voelt, hoort en ervaart de klant nu. Gedurende de workshop (vaak na onderzoek) kom je wellicht op andere inzichten dan waar je zelf aan hebt gedacht. 

DEFINE

Doelgroep bepaling, customer journey mapping en brainstorm

1. In dit blok bepalen we de belangrijkste doelgroepen. We gaan deze persona’s omschrijven.

2. Voor deze persona’s gaan we vervolgens de customer journey in kaart brengen aan de hand van hun klantreis in relatie tot jouw bedrijf. Van eerste contactmoment tot laatste contactmoment. 
3. Als de journey staat, bepalen we de belangrijkste momenten: customer journey mapping. We gaan op zoek naar de grootste ergernis van de klant (NOW), grootste commerciële kans voor jou als ondernemer (HOW), meest blije moment voor de klant (WOW). 
4. Op deze drie momenten wordt de proposities bedacht. Ideeën wordt geboren. Brainstormen. Alles kan, niets is te gek. We denken niet in belemmeringen. En als die er toch zijn, parkeren we ze. Check of de ideeën passen bij de problemen die je als inzicht hebt gezien bij de discover fase. Op deze manier denk je al concreet na over ideeën op een belangrijk moment en is ieder idee waardevol.

DESIGN

Proposities ontwikkelen op de belangrijkste momenten.

We gaan van ideeën naar keuzes. Op de NOW, HOW en WOW momenten die we hebben benoemd gaan we product markt combinaties maken. 

We beginnen met producten of ideeën die we plotten op de doelgroepen uit het vorige blok. Welke vinden we als team het belangrijkste. We gaan keuzes maken en beoordelen. 

We brengen daarbij het aantal proposities terug naar 1 of 2. Deze komt centraal in het businessmodel canvas te staan. En als we tijd hebben werken we dit in een half uur uit. We verliezen daarbij niet uit het oog wat we bij discover  hebben afgesproken als randvoorwaarden: past het bij de waarden en purpose. (spiegelen). Als er tijd over is in jouw propositie traject is het altijd waardevol om de proposities voor te leggen aan jouw klant met panelsessies, online vragenlijsten of andere feedback vormen.

DELIVER

Borging in de organisatie.

Dit is vaak het lastigste binnen een organisatie. Hoe krijg je een goed idee van de grond en geïmplementeerd binnen de organisatie. Wat zorgt ervoor dat dit snel en goed gaat en welke obstakels zijn er. Het laatste onderdeel is het maken van een programmaopzet. Wie hebben we nodig om de propositie verder uit te werken en te implementeren. Soms is het maken van een prototype een goede stap. Dat kan een fysiek product zijn of een campagne die opgezet wordt. Werken we in een multidisciplinair team of gebruiken we projectmanagement. Wat past bij de organisatie en wat zijn de randvoorwaarden voor succes. 
Vergeet niet de klant mee te nemen in je ontwikkeling. Dit is vaak een valkuil in de deliver fase. Maak altijd tijd en ruimte vrij voor onderzoek en feedback. 

Meer weten?

Met dit 4D model ben je gegarandeerd succesvol, dat heb ik gemerkt bij mijn interim opdrachten.

Wil je meer informatie of heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van proposities bij jouw bedrijf. Of wil je groei realiseren met inzet van marketing, programma's managen of het 4D model?   Mail of bel me en ik bespreek graag de mogelijkheden voor ondersteuning of een begeleidende workshop.

#propositie #merkbouwen #doelgroep #groei #interim #4Dmodel #customerjourney #klantreis 

Share by: