SEAT

VAN MERKPOSITIONERING NAAR CONCEPT IDEE 


Spaanse passie of Duitse degelijkheid. Wat maakt een auto zo onmiskenbaar SEAT.  En hoe vertaalt zich dat naar een inspirerend retail concept met onderscheidend herkenbaar design dat ook de juiste merkuitstraling uitademt. We beginnen met de WHY, dan de HOW en vervolgens de WHAT gebaseerd op de theorie van Simon Sinek. Welke waardeproposities kunnen we identificeren en lanceren en hoe komen die proposities tot leven in fysieke vormen van de formule, waar de klant de auto fysiek ontmoet en kan onderhouden. Daar ging deze opdracht over.

De opdracht

Bij het ontwikkelen van proposities is het belangrijk stil te staan bij de merkuitgangspunten en in de juiste fasering het  merkontwikkelingsproject te doorlopen. Ik hanteer hiervoor vaak een vertrouwd principe: discover, define, design en deliver. Binnen deze faseringen moeten alle fases doorlopen worden om een goed resultaat te krijgen. Met SEAT zijn we ook zo begonnen. Trends en behoeften identificeren, relevante onderzoeken bestuderen, ontdekken middels online en offline safari's, successen laten zien bij andere concepten en deze vertalen naar persona's die het merk rijden. Omdat het merk SEAT in een duidelijk spagaat zat, gevangen tussen Spaanse passie en Duitse degelijkheid, is gekeken naar de theorie van Simon Sinek die de basis was voor het ontwikkelen van waardeproposities. Met werksessies, denkwerk en de nodige pragmatiek is een goede basis gelegd om richting te geven aan design, gebaseerd op klanten inzichten en overtuiging dat dit werkt voor SEAT. 

Wat is bereikt

SEAT heeft een merkpositioneringsdocument gemaakt op basis van het uitgevoerde plan waarin de belangrijkste uitgangspunten van het merk opgeschreven zijn. Met frisse waardeproposities, laag hangend fruit en een ideeën document, is een ontwerp gemaakt voor een nieuw formule design dat voldoet aan klantwensen en een goed teamgevoel dat dit onderscheidend en passend is bij de opgestelde klantreis. Dit concept is gebaseerd op nieuwe uitgangspunten in de mix van service en sales waarbij de inspiratie voor de klant veel verder ontwikkeld wordt, dan de huidige bekende glazen showrooms. Met dank aan Day Creative Business Partners voor de designschetsen.
Share by: